X-tra Cleaning
Voorwaarden
Artikel 1 – Algemene Bepalingen
De gebruiker mag geen bloed- of aanverwant zijn tot in de tweede graad van de klant of een
gezinslid van het huishoudhulp en mag niet in dezelfde woning wonen als de klant.
Indien een dergelijke situatie zich voordoet, is de gebruiker verplicht het dienstenbedrijf te
allen tijde op de hoogte te stellen.
De gebruiker stemt ermee in de werknemer geen andere taken te laten uitvoeren dan
huishoudelijke hulp. De diensten die kunnen worden verleend:
• Het huis en de ramen schoonmaken
• Wassen en strijken
• Kleren herstellen
• Eten klaarmaken
Voorbeelden van niet toegelaten activiteiten zijn: herstellingen in huis, verbouwingswerken,
schilder- of behangwerken, tuinonderhoud, en ook niet voor kinderopvang of het verzorgen
of gezelschap houden van zieke of bejaarde mensen.
De gebruiker verbindt zich er derhalve toe van de huishoudelijke hulp geen gevaarlijk of
buitensporig werk te verlangen.
De gebruiker zorgt ervoor dat het werk wordt uitgevoerd onder fatsoenlijke
omstandigheden wat betreft de veiligheid, de hygiëne en de gezondheid van de
huishoudelijke hulp.
Indien de gebruiker deze verplichting niet nakomt, kan de overeenkomst eenzijdig worden
opgezegd door de dienstencheque-onderneming.
X-tra Cleaning BV verbindt zich ertoe om de vertrouwelijkheid van de door de gebruiker
verstrekte gegevens te vrijwaren.
Artikel 2: Duur van de overeenkomst
Overeenkomst is gesloten voor onbepaalde tijd.
Bovendien kan de overeenkomst, ongeacht de duur ervan, door beide partijen per
aangetekende brief of per e-mail aan info@x-tracleaning.be worden opgezegd met
inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
Deze kennisgeving wordt van kracht drie werkdagen na verzending van de aangetekende
brief. Indien een opzegging per e-mail wordt verstuurd, ontvangt de klant binnen 3
werkdagen een e-mail ter bevestiging van de ontvangst. Zo niet is de klant verplicht
telefonisch contact op te nemen met het dienstenbedrijf om de ontvangst van de
kennisgeving te bevestigen.
Bij niet-naleving van deze bepaling dient X-tra Cleaning BV de verloren uren tijdens de
opzegging vooraf te factureren (tegen de prijs per uur welke het Dienstenbedrijf ontvangt
van Sodexo).
Artikel 3 – Algemene afspraken
De huishoudelijke hulp mag de sleutel van de gebruiker alleen gebruiken als de gebruiker
daarmee instemt door ondertekening van de door het Dienstenbedrijf verstrekte
sleutelovereenkomst door de gebruiker en de huishoudelijke hulp.
Het dienstenchequebedrijf vraagt de gebruiker tevens zijn schriftelijke toestemming
om een bijkomende sleutel te laten maken in geval van een eventuele vervanging.
Een huishoudelijke hulp van een dienstenbedrijf heeft recht op een betaalde pauze van 15
minuten per blok van 4 uur werk. Indien een huishoudelijke hulp zijn/haar betaalde pauze
niet gebruikt, mag hij/zij de werkplek 15 minuten eerder verlaten.
De gebruiker mag van de huishoudhulp geen prestaties eisen van minder dan 3 uur of meer
dan 9 uur per dag.
De huishoudhulp staat onder het toezicht van X-tra Cleaning BV. Bij problemen contacteert
de gebruiker eerst het dienstenbedrijf dat de klacht zal onderzoeken.
Artikel 4 – Betalingen
Voor 1 uur schoonmaak betaalt u 1 dienstencheque.
De prijs van één dienstencheque wordt bepaald door de respectievelijke overheidsdiensten
en zijn verkrijgbaar via het platform van Sodexo. De fiscale aftrekbaarheid van deze cheques
worden ook door de overheid bepaald.
Indien de klant de schoonmaakdiensten met papieren cheques betaalt, moet de gebruiker
de huishoudhulp een gedateerde en ondertekende dienstencheque overhandigen voor elk
uur werk dat op de dag van de dienst is verricht.
Als de klant de schoonmaakdiensten met elektronische cheques betaalt, moet hij de dienst
bevestigen via de Sodexo-website zodra hij een e-mail ontvangt waarin hij wordt
geïnformeerd over de nieuwe dienst.
Indien de gebruiker niet over papieren dienstencheques beschikt of niet over voldoende
papieren cheques beschikt om de geleverde dienst te betalen, moet de gebruiker het
dienstenbedrijf steeds telefonisch of schriftelijk via e-mail op de hoogte brengen.
Het is niet mogelijk te betalen met dienstencheques waarvan de vervaldatum is verstreken.
Als de gebruiker de huishoudelijke hulpdiensten niet binnen een maand betaalt nadat de
dienst is verricht, kan het dienstverlenende bedrijf van rechtswege en zonder enige
voorafgaande ingebrekestelling, het contract op te schorten totdat de diensten zijn betaald.
Tijdens deze periode heeft het dienstenchequebedrijf het recht om te vragen het contract te
beëindigen.
Als de gebruiker de huishoudelijke hulpdiensten niet binnen een drie maanden betaalt nadat
de dienst is verricht, wordt de gebruiker gefactureerd van de gepresteerde uren a rato van
de inruilwaarde van de dienstencheques zoals de dienstenchequebedrijf van de bevoegde
overheid had kunnen bekomen.
Artikel 5 – Verlies en diefstal
De gebruiker dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht te nemen met betrekking tot
geld en waardevolle voorwerpen.
In geval van vermoedelijke diefstal door een werknemer moet de gebruiker meteen de
dienstdoende persoon verwittigen en onmiddellijk aangifte doen bij de politie voor een
proces-verbaal.
Alleen de werknemer kan worden vervolgd in geval van diefstal.
Artikel 6 – Verzekeringen
De dienstencheque-onderneming staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in
voor de wettelijk verschuldigde vergoedingen ingeval de huishoudhulp van de
dienstencheque-onderneming het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een
ongeval op weg en naar het werk.
De dienstenchequebedrijf sluit een verzekering af voor schade toegebracht aan de
gebruiker. In geval van schade dient de gebruiker de verantwoordelijke van de
dienstenchequebedrijf onmiddellijk op de hoogte te stellen. Om elk misbruik te vermijden,
zullen kleine schadegevallen zoals gebroken vaatwerk of snuisterijen niet worden verzekerd.
Het dienstenchequebedrijf kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt
door de normale slijtage van het schoonmaakgerei. In geval van schade dient de gebruiker
de verantwoordelijke van de dienstenchequebedrijf onmiddellijk op de hoogte te stellen. Er
dient door de gebruiker binnen de 5 werkdagen na het schadegeval een bestek of
herstelnota te worden binnengebracht bij de dienstenchequebedrijf en een verklaring met
vermelding van de omstandigheden. De terugbetaling kan enkel gebeuren bij aanvaarding
van het schadegeval door de verzekering en met een vrijstelling van € 250 of van € 600 ten
laste van de gebruiker, afhankelijk van de feitelijke omstandigheden. De
verzekeringsmaatschappij beslist autonoom over de aanvaarding van het schadedossier.
Ingeval van twijfel, laat de dienstenchequebedrijf dit ook weten aan de
verzekeringsmaatschappij. Om schadegevallen te vermijden vragen we u om steeds de
producten in hun originele verpakkingen te laten zitten, zodat de huishoudhulp aan de hand
van het etiket kan weten hoe ze deze dient te gebruiken. Bij vermoeden van misbruik of
tegenstrijdigheden, wordt de verzekeringsmaatschappij ingelicht.
Artikel 7- Afwezigheid huishoudhulp
In geval van onvoorziene omstandigheden (ziekteverlof, verlof wegens overmacht,
calamiteitenverlof, ongeoorloofde afwezigheid) zal het dienstenchequebedrijf zal u zo
spoedig mogelijk op de hoogte brengen van wijzigingen in het werkschema.
Het dienstenchequebedrijf zal alles in het werk stellen om de huishoudelijke hulp te
vervangen indien de gebruiker dit wenst. Deze vervanging kan echter niet gegarandeerd
worden. In geval van vervanging is het mogelijk dat de werktijden of -dag worden gewijzigd.
Artikel 8 – Afwezigheid gebruiker
Onverwachte wijzigingen in uw werkrooster en eventuele vakantieperiodes moeten door u
ten minste 10 dagen van tevoren (normale omstandigheden) of 48 uur van tevoren
(dringende reden) worden gemeld.
Afwezigheid moet altijd per e-mail worden gemeld.
Als de gebruiker het niet meldt en de huishoudelijke hulp staat voor de deur, is de gebruiker
verplicht te betalen voor de geleverde dienst, conform de tarieven welke het
dienstenchequebedrijf ontvangt via Sodexo per afgeleverde dienstencheque.
De gebruiker kan tot maximaal 5 keer per jaar de dienstverlening weigeren.
Indien de gebruiker het huishoudhulp niet tijdig annuleert(behalve in noodgevallen), wordt
de niet uitgevoerde dienst in rekening gebracht.
Artikel 9 – Non-discriminatie
De gebruiker mag met betrekking tot huishoudelijke hulp geen onderscheid maken op basis
van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of religieuze
overtuiging en leeftijd.
Voor de toepassing van deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Dienstenbedrijf/Dienstenchequebedrijf: X-tra Cleaning BV
Klant of Gebruiker: de particulier die een beroep doet op het dienstenbedrijf
Huishoudhulp/De huishoudelijke hulp/De werknemer: de persoon die een
arbeidsovereenkomst dienstencheques heeft afgesloten met een erkende onderneming